Format Surat Permohonan Atau Rayuan Pertukaran Kediaman Asrama

Contoh surat keterangan pindah sekolah. Tuan/puan, rayuan permohonan meduduki kolej kediaman taman universiti sesi 2012/2013. Contoh surat permohonan rayuan pertukaran penempatan kerja Tuan, rayuan permohonan kelulusan pertukaran ke ppd xyz merujuk perkara di atas, saya nama, guru di smk xyz ingin membuat rayuan agar pihak tuan meluluskan permohonan pertukaran ke ppd xyz.

Memohon Keluar dari Kolej Kediaman
Memohon Keluar dari Kolej Kediaman

Simpan simpan contoh surat rayuan pertukaran.docx. Contoh surat rasmi permohonan cuti universiti. Contoh surat rayuan mrsm ditulis setelah permohonan awal ditolak oleh pihak. Tuanpuan rayuan permohonan meduduki kolej kediaman taman universiti sesi 20122013. Tuanpuan rayuan permohonan meduduki kolej kediaman taman universiti sesi 20122013. Format surat permohonan rayuan surat permohonan rayuan mestilah mengikut format yang betul iaitu seperti berikut:

Format Surat Permohonan Atau Rayuan Pertukaran Kediaman Asrama. Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh. Anda mungkin biasa dengan kebimbangan diminta menulis surat cadangan watak. Perkara pertama yang terlintas di fikiran ialah "Bagaimana dalam dunia anda akan menulis satu?" Dan pemikiran ini dengan cepat diikuti oleh soalan seperti "apa yang perlu dilakukan Saya katakan?" dan "bagaimana jika saya mengatakan perkara yang salah dan membuat orang itu kelihatan buruk?"

Soalan yang tidak dijawab dan ketakutan boleh menyukarkannya . Anda tidak perlu risau jika anda mengenali orang yang anda tulis tentangnya.

Mula Menulis Surat.

LANGKAH 1: Tarikh & Alamat

Orang yang membaca surat anda akan ingin mengesahkan bahawa rujukan itu adalah terkini. Sertakan alamat lengkap anda

LANGKAH 2: Salam

Mulakan dengan salam. Gunakan nama penuh orang yang kepadanya surat itu ditujukan jika anda mempunyai it. Menggunakan nama pertama dan nama keluarga mereka akan meningkatkan profesionalisme, dan oleh itu kredibiliti surat itu.

Jika orang yang dialamatkan tidak diketahui atau jika anda tidak pasti siapa itu atau jika surat itu digunakan untuk tujuan umum, hanya gunakan "Kepada Siapa Yang Membimbangkan". Untuk memperibadikan surat anda, walau bagaimanapun, jika nama penerima diketahui, anda boleh menulis "Pengarah Sumber Manusia yang dihormati", contohnya.

Jangan gunakan "Tuan/ Puan" dan bukannya Cik, Puan, Encik

Lagipun, berapa banyak kredibiliti surat anda jika anda menulis kepada "Puan Sydney Smith" hanya untuk mengetahui bahawa "Sydney Smith" adalah seorang lelaki? !

LANGKAH 3 - Pembukaan

Pembukaan biasanya perenggan hanya satu atau dua ayat. Perenggan pembukaan harus menerangkan siapa anda, perkara yang anda ketahui tentang orang yang dirujuk dan cara mereka boleh mendapat manfaat daripada pengetahuan anda.

LANGKAH 4: Badan

Isi ialah bahagian terbesar surat. Anda boleh mempunyai beberapa perenggan. Di sinilah anda membuat kes untuk orang itu anda merujuk dengan menerangkan pengalaman anda dengan mereka dan memberi contoh kualiti atau kebolehan cemerlang orang itu.

Anda harus cuba memasukkan sekurang-kurangnya satu hingga tiga kualiti terbaik dalam diri orang itu semasa menulis surat itu. Kualiti ini harus dikaitkan.

Katakanlah, sebagai contoh, orang yang anda tulis adalah jujur, boleh dipercayai, kreatif, bertanggungjawab dan bekerja keras. Sekarang, andaikan mereka juga sedang mencari jawatan penyelia. Seorang penyelia haruslah, antara lain, mesra (boleh bergaul dengan mudah dengan orang lain), jujur, dan bertanggungjawab. Jadi, adalah lebih baik untuk membina surat anda berdasarkan sifat-sifat ini.

Contoh-contoh ini hendaklah ringkas dan jelas, supaya pembaca dapat memahami tahan dengan mudah. Biasanya, satu perenggan tidak lebih daripada 3 ayat untuk setiap kualiti sepatutnya cukup.

Dua kata nasihat yang sangat kuat: Jangan terlalu bersemangat tentang kualiti positif orang itu semasa menulis surat cadangan watak. Jujurlah.

Anda perlu memahami sesuatu. Orang yang akan membaca surat anda sudah menganggap bahawa penulis surat sedang "memperbesar" orang yang mereka rujuk. Jadi, untuk memastikan surat anda lebih boleh dipercayai, anda harus memberikan bukti bahawa pandangan tinggi anda terhadap orang itu adalah sah. Ini boleh dilakukan dengan menerangkan fakta khusus tentang orang yang anda rujuk. sedang merujuk.

Bercerita yang boleh dipercayai, cerita pendek tentang orang yang anda kenali adalah cara yang bagus untuk mengekalkan kredibiliti tanpa terdengar melambung. Dalam melakukan ini, pengalaman harus menggambarkan kualiti positif seseorang. Ia sepatutnya menjadi contoh bagaimana orang itu berkelakuan.

Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh.

LANGKAH 5: Penutup

Penutup ialah bahagian akhir pengesyoran anda dan tidak perlu panjang. Ia meringkaskan dan mengukuhkan kepercayaan anda terhadap orang yang anda rujuk, sebab anda percaya mereka memenuhi kelayakan dan mengandungi pengesyoran sebenar anda.

Di sinilah anda boleh mengatakan sesuatu tentang diri anda dengan menyebut kredibiliti anda tentang apa yang melayakkan anda membuat penilaian terhadap keupayaan orang itu melalui jenis dan tempoh hubungan anda dengan mereka.

LANGKAH 6: The Valediction

End your letter with a valediction or complimentary closing, such as "Ikhlas".

Nama anda hendaklah ditulis dalam tiga ruang. Jika ia berguna kepada penerima surat, sertakan tajuk anda.

Lengkapkan surat dengan tandatangan anda.

Pada nota sampingan, sertakan maklumat hubungan supaya orang yang menyemak surat anda boleh menggunakan sekiranya maklumat lanjut diperlukan. Tetapi, menambah maklumat ini kadangkala boleh menjadi panggilan penghakiman.

Trending Now..

Popular Posts

Contoh Surat Akaun Janji

Cara Nak Dapatkan Semula Surat Tawaran Uitm

Contoh Surat Rasmi Drop Subjek Dalam Bahasa Inggersi

Contoh Surat Rasmi Rayuan Ke Ppd

Contoh Surat Perjanjian Kerjasama Antara Dua Pihak

Borang Surat Akuan Atm

Contoh Surat Iringan Dan Sokongan

Surat Ikatan Perjanjian Perkongsian Pihak Ketiga

Cara Membuat Karangan Surat Kiriman Rasmi

Contoh Surat Rasmi Untuk Tan Sri